Točak o 100 ključnih pesama YU rocka (4/6): Posebno me ljuti Azra, nervira me taj kvantitet...

Maj 1983: "Meni se Bijelo dugme nikada nije nešto posebno sviđalo. Hvalio sam svojevremeno neke njihove stvari jer su bile dobro sačinjene, ali je to što oni rade, u stvari, estradna umetnost, odnosno, nije umetnost nego - smisao za cirkus. Malo se slabije razumem u te stvari"

Naša akcija "Sto ključnih pesama jugoslovenskog rocka" koju smo pokrenuli oktobra 1982. završena je, kao što znate, u prošlom broju. Glasali ste, slali vaša pisma, dopisnice, razglednice... Kada smo sabrali rezultate, zamolili smo šest najznačajnijih domaćih autora da nam ispričaju kako su stvorili kompozicije koje su se našle na listi i prokomentarišu trenutnu situaciju na jugoslovenskoj sceni, pri čemu je naročitu pažnju trebalo da obrate na svojih pet "ključnih" kolega.   

Radim neke stvari koje više nikoga ne interesuju; došao sam do zaključka da je trenutno u modi dečija pesma, a ja nešto ne umem da pevam za decu.

Kompletan trend je takav, to je neka naša balkanska muzika i normalno je da ja to moram da kritikujem jer sam svedok svega toga, ne mogu sad da se povučem i kažem - ne, ne, to nisam čuo.

Slušam, na žalost, slušam...

Mislim da ovde jedino vrede Leb i sol.

Ne znam ko još stvara nešto vredno, valjda više niko i ne pokušava...

Sada se brže dolazi do tih medija, ali se brže i odlazi!

Posebno me ljuti Azra: ta grupa mi je odvratna, ne mogu da podnesem njihovu poeziju i način na koji se pravi muzika na tu poeziju.

Nervira me taj kvantitet, ideja koja to uopšte nije, način na koji se brzo i mnogo radi i činjenica da to slušaju deca.

Kada se to pojavilo, ja sam bio dosta skeptičan prema sebi; pomislio sam - čekaj, nije valjda da sam ja pozadi svega, glupo je da moje kolege i ja dozvolimo da nas nešto gazi, a da mi u tome ne učestvujemo.

Međutim, sad vidim da sam se malo prevario, ipak je trebalo da više verujem sebi.

Pojavilo se dosta toga što nema apsolutno nikakve vrednosti i u svoj toj gomili su jedino Leb i sol uspeli nešto da urade što će da ostane.

Meni se Bijelo dugme nikada nije nešto posebno sviđalo.

Hvalio sam svojevremeno neke njihove stvari jer su bile dobro sačinjene, ali je to što oni rade, u stvari, estradna umetnost, odnosno, nije umetnost nego - smisao za cirkus.

Malo se slabije razumem u te stvari...

Sve to što ide oko muzike je meni strano, ali mislim da je Riblja čorba napravila neke greščice: čim velike grupe steknu popularnost, postaju strašno gramzive.

Koriste sve načine da bi privukle što veći broj ljudi, a posle ne znaju šta će.

Nedostaje im jedna skromnost koja bi trebalo da im bude osnovna etika, jer je sve što oni rade u granicama skromnosti, nema tu ničeg posebnog.

Na svu sreću po njih, hoće ih publika...

Ja, recimo, imam veliki problem sa mojom školom gitare: obećao sam klincima da ću da dovedem neke svoje poznate kolege da im prenesu neko svoje znanje, ali sam na kraju došao u situaciju da ne znam koga osim Stefanovskog da pozovem.

Ne znam ko bi to nešto mogao da im pokaže na gitari.

Kada bi, recimo, Lipovača bio, tako da kažem, inteligentniji, on bi shvatio da to što on svira liči na Halene i da, ako želi da postane dobar gitarista mora još puno da uči.

Meni se uopšte ne sviđa to što oni rade; čemu taj fol, čemu to otimanje...

To je stvarno jedna totalna devalvacija ukusa.

A što je najcrnje, svi prodaju ploče u nekim nebeskim ciframa.

To je strava i užas, al' šta ćeš...


Postoji žal za Smakom



Zato me pomalo i čudi što imamo toliko pesama na listi "Sto ključnih".

"Ulazak u harem" se prvo zvala "Ulazak u hram" - to je pesma mog učitelja Žarka koja postoji više od trideset godina, ali sam je ja napravio u rock maniru.

Publika je mnogo više bila vezana za tu stvar nego ja, verovatno zato što sam je puno svirao.

"Zajdi, zajdi" je nešto drugo: uvek sam kao klinac uživao da slušam Aleksandra Sarijevskog kako peva tu pesmu i jednog dana, sasvim slučajno, vežbao sam i našao neki ton koji mi je zazvučao kao zurle, pa sam pokušao da odsviram "Zajdi, zajdi".

Čak imam jedan snimak sa probe koji je mnogo bolji nego ovaj na ploči jer sam mnogo lepše i ležernije svirao.

Na ploči sam malo stegnut, kao u nekom grču...

"Blues u parku" je isto stara tema: svirao sam je još u Čačku, pre Smaka i kad smo snimali prvi album, Ivan Glišić je insistirao da se tu napravi neki tekst; pa sam ja na samom snimanju doterao melodiju po tekstu.

Vidim da je naša publika najviše volela blues i malo sam ponosan zbog toga.

Naravno, mi smo svirali dobar blues...

A "Šumadijski blues" je nastao prvih dana po odlasku u Kragujevac, kad nismo imali dovoljno pesama, pa smo jedino mogli da sviramo po šablonima.

Tako je i "Šumadijski blues" jedan šablon kome sam ja samo dodao refren "Šumadija peva od sreće".

Mislim da je i Gliša napisao baš pravi tekst za tu muziku.

"Crnu damu" sam, to je malo poznato, napravio od pesme "I to je za ljude" sa albuma "Rok cirkus".

U stvari, svirajući tu pesmu nametnuo mi se jedan rif od koga je posle nastala "Crna dama" a pesma "I to je za ljude" je zapravo ostala netaknuta.

Publika je puno voiela tu stvar jer je delovala malo mistično.

"Satelit" smo napravili u vreme kad nam je sve polazilo za rukom i sećam se da ga je publika pevala s nama, iako su mi uvek prebacivali da se tekst ne razume.

Recimo, niko ne zna reči "Blues u parku".

Ali, izgleda da još postoji žal za Smakom.

Mogli smo mi još mnogo toga da uradimo...

Zabeležio: Dušan Vesić, obrada: Yugopapir (Rock, maj 1983.)


70 - 56



70. "Kenozoik" - IDOLI (Jugoton)

69. "Pomorac sam, majko" - ATOMSKO SKLONIŠTE (RTV Ljubljana)

68. "Šošana" - DAH (Diskos)

67. "Za železno zaveso" - PANKRTI (RTV Ljubljana)

66. "Tema classica" - S VREMENA NA VREME (RTV Ljubljana)

65. "Milion" - BOA (Suzy)

64. "Satelit" - SMAK (RTV Ljubljana)

63. "Skakavac" - LABORATORIJA (Jugoton)

62. "Stranica dnevnika" -  PARNI VALJAK (Suzy)

61. "Džoni, budi dobar" - AZRA (Jugoton)

60. "Bitanga i princeza " - BIJELO DUGME (Jugoton)

59. "Majstor za poljupce" - ZANA (Jugoton)

58. "Nemoj srećo, nemoj danas" - RIBLJA ČORBA (RTB)

57. "Žene i muškarci" - BULDOŽER (Helidon)

56. "Crna dama" - SMAK (RTB)

nastaviće se...


Podržite Yugopapir na društvenim mrežama :-)